Ο Καρκίνος Όρχεων ως περιστατικό αποτελεί το 2% του συνόλου των ανδρικών νεοπλασιών.  Η ηλικιακή ομάδα που πλήττεται πιο συχνά από Καρκίνο  Όρχεων είναι αυτή μεταξύ των 20 – 45 ετών, ενώ είναι αρκετά σπάνια σε ηλικίες μικρότερες των 15 και μεγαλύτερες των 60 ετών.
Η πιο στενή σχέση αιτίας με τον Καρκίνο Όρχεων είναι αυτή της κρυψορχίας, η οποία αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου κατά 5 φορές. Αυξημένο κίνδυνο επίσης διατρέχουν τα μέλη οικογένειας στην οποία έχει εμφανιστεί περιστατικό καρκίνου του όρχεος.
Η εφαρμογή της μοντέρνας χημειοθεραπείας στη δεκαετία του 1980 έφερε επανάσταση στη θεραπεία του Καρκίνου Όρχεων, και σήμερα τα ποσοστά ίασης φτάνουν το εντυπωσιακό 97%.

Καρκίνος Όρχεων – Εμφάνιση

Στις περισσότερες περιπτώσεις ο Καρκίνος Όρχεων δεν συνοδεύεται από συμπτώματα. Εμφανίζεται με τη μορφή μιας ανώδυνης διόγκωσης στον όρχι η οποία ανακαλύπτεται τυχαία από τον ασθενή. Πολλές φορές κάποιο ασήμαντο τραύμα στην περιοχή του οσχέου μπορεί να βοηθήσει τυχαία στην αποκάλυψη του όγκου. Δεν είναι σπάνιο επίσης η ανακάλυψη της διόγκωσης να γίνεται από τον ερωτικό σύντροφο κατά τη διάρκεια των παιχνιδιών κατά τη διάρκεια του sex.
Η καθυστέρηση στην ανακάλυψη του όγκου ή η καθυστέρηση στην προσέλευση στο γιατρό οφείλεται πολλές φορές σε άγνοια ή παραμέληση κάποιας ανωμαλίας που παρατηρήθηκε στο όσχεο ή ακόμη και σε φόβο. Σε περίπτωση μεταστατικής νόσου ο ασθενής μπορεί να παρουσιάζει απώλεια βάρους, λεμφαδενοπάθεια, οίδημα άκρων, συμπτώματα από το αναπνευστικό σύστημα, ηπατομεγαλία, ψηλαφητή μάζα στην κοιλιακή χώρα, ή σπανιότερα γυναικομαστία.

Καρκίνος Όρχεων – Διάγνωση

Η βασική διαγνωστική εξέταση είναι η εξέταση του οσχέου από τον ιατρό. Απαραίτητη συμπληρωματική εξέταση που επιβεβαιώνει τη διάγνωση είναι το υπερηχογράφημα οσχέου, ενώ κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί και Μαγνητική οσχέου ( MRI ).
Συμπληρωματικές εξετάσεις είναι οι καρκινικοί δείκτες ( α-FP, β-HCG, LDH ), οι οποίοι ελέγχονται με εξέταση αίματος.
Για να διαπιστώσουμε αν η νεοπλασία έχει επεκταθεί σε άλλα όργανα του σώματος διενεργούμε Αξονική Τομογραφία κοιλίας και θώρακα.

Καρκίνος Όρχεων – Θεραπεία

Η Ριζική ορχεκτομή είναι η επέμβαση κατά την οποία αφαιρείται ο όρχις μαζί με την επιδιδυμίδα και τμήμα του σπερματικού τόνου. Η επέμβαση αυτή από μόνη της αρκεί για να θεραπευτεί το 70% των νεοπλασιών. Σε κάποιες περιπτώσεις  ενδέχεται να απαιτηθούν επιπλέον θεραπείες όπως ακτινοθεραπεία ή χημειοθεραπεία.
Στη θέση του όρχι που αφαιρέθηκε μπορεί να τοποθετηθεί όρχις από σιλικόνη για αισθητικούς λόγους. Αυτό μπορεί να γίνει κατά τη διάρκεια την αρχικής επέμβασης ή σε δεύτερο χρόνο.
Σε περίπτωση που κάποιος προγραμματίζεται να υποβληθεί σε Ριζική ορχεκτομή και ενδιαφέρεται για την μελλοντική του γονιμότητα ( π.χ. κάποιος που δεν έχει αποκτήσει ακόμη παιδιά ) πρέπει να καταθέσει υλικό σπέρματος σε ειδική τράπεζα πριν την επέμβαση, καθώς η ορχεκτομή αλλά και πιθανές συνεδρίες χημειοθεραπείας ή ακτινοθεραπείας που θα ακολουθήσουν ενδέχεται να υποβαθμίσουν την ποιότητα του σπέρματος και την γονιμοποιητική του ικανότητα.