Η Καλοήθης Υπερτροφία Προστάτη (ΚΥΠ), είναι μια καλοήθης πάθηση του προστάτη που εμφανίζεται σε πολλούς άνδρες μετά την ηλικία των 50 ετών. Πρακτικά, προκαλείται αύξηση του μεγέθους του Προστάτη η οποία συνοδεύεται από μια πλειάδα συμπτωμάτων τα οποία αποκαλούνται LUTS. Τα συμπτώματα LUTS που συνδέονται με την Καλοήθη Υπερτροφία Προστάτη είναι συχνουρία την ημέρα, νυκτουρία (ξύπνημα το βράδυ μία ή περισσότερες φορές για ούρηση), επιτακτική ούρηση ( ξαφνική, πολύ έντονη επιθυμία για ούρηση που είναι αδύνατον να αναβληθεί και που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε ακράτεια), μείωση της ακτίνας ( δύναμη ροής) των ούρων, αίσθημα ατελούς κένωσης ( σημαίνει ότι ακόμη και μετά την ούρηση υπάρχει αίσθημα ότι ακόμη υπάρχουν ούρα στην κύστη), διπλή ούρηση ( δεύτερη ούρηση μέσα σε λίγα λεπτά από την προηγούμενη) και ακράτεια ούρων. Η Καλοήθης Υπερτροφία Προστάτη εκτός από τις διαταραχές της ούρησης συνδέεται άμεσα και με τη στυτική δυσλειτουργία.
Η κατακράτηση ούρων στην Κύστη συνεπεία της Καλοήθους Υπερτροφίας Προστάτη μπορεί να προκαλέσει Ουρολοιμώξεις, ενώ υπερμεγέθεις Προστάτες με έντονη αγγείωση μπορεί να προκαλούν υποτροπιάζουσες Αιματουρίες. Σε παραμελημένες περιπτώσεις, όταν η κύστη γεμίζει πλήρως χωρίς ο ασθενής να το αντιλαμβάνεται, προκαλείται Ακράτεια από Υπερπλήρωση. Όταν η πίεση από την υπερπλήρωση της Κύστης μεταφέρεται στα Νεφρά τότε μπορεί να προκληθεί Νεφρική Ανεπάρκεια.
Το φυσιολογικό μέγεθος ενός προστάτη σε νεαρή ηλικία είναι περίπου 25 ml. Όταν υπάρχει υπερτροφία του προστάτη το μέγεθος αυτό μπορεί να διπλασιαστεί και σε μερικές περιπτώσεις να φτάσει ακόμη και τα 100 ή 150 ml.
Αντίθετα με ότι πολλοί νομίζουν, το μέγεθος του προστάτη δεν συναρτάται απόλυτα με την ύπαρξη ή και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων. Αυτό σημαίνει ότι σε Προστάτες με πολύ μεγάλο μέγεθος μπορεί τα συμπτώματα να απουσιάζουν τελείως, ενώ αντίθετα Προστάτες με μέγεθος κοντά στο φυσιολογικό μπορεί να προκαλούν πολύ έντονα συμπτώματα.
O έλεγχος ρουτίνας που διενεργούμε σε περιπτώσεις Υπερτροφίας Προστάτη και συμπτωμάτων LUTS περιλαμβάνουν την Κλινική εξέταση, το υπερηχογράφημα του Προστάτη/Κύστεως/Νεφρών, την Ουροομέτρηση, τον αιματολογικό έλεγχο που περιλαμβάνει και την εξέταση PSA, την Γενική εξέταση και Καλλιέργεια Ούρων, και σε ορισμένες περιπτώσεις την Κυστεοσκόπηση.
Η θεραπεία της Καλοήθους Υπερτροφίας Προστάτη και των συμπτωμάτων της είναι από τα πιο συχνά αντικείμενα στην Ουρολογία. Ο σύγχρονος ειδικός διαθέτει σήμερα στη φαρέτρα του μια πλειάδα πολύ αποτελεσματικών φαρμάκων που, ανάλογα με την περίπτωση, μπορούν να ανακουφίσουν σημαντικά τον ασθενή.

Όταν η φαρμακευτική θεραπεία κρίνεται ανεπαρκής ή έχει πάψει να είναι αποτελεσματική τότε μπορεί ο ιατρός να συστήσει μία από τις χειρουργικές μεθόδους αποκατάστασης. Η χειρουργική θεραπεία εκλογής σήμερα ( golden standard) αποτελεί η Διπολική Διουρηθρική Εκτομή του Προστάτη (TURiS). Αυτή η μέθοδος προσφέρει ασύγκριτα πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες μεθόδους τα οποία κυρίως είναι: 1. Μειωμένος χρόνος νοσηλείας. Ο ασθενής παραμένει στην κλινική για νοσηλεία συνήθως μόνο μία ή δύο ημέρες. 2.Πιο γρήγορη αποκατάσταση. Αυτό σημαίνει ότι ο ασθενής είναι σε θέση πιο γρήγορα να επιστρέψει στις συνήθεις δραστηριότητες του.

στένωση αυχένα κύστεως υπερτροφία προστάτη